Click here for Myspace Layouts

Followers

May 24, 2013

Jodoh Kita Sudah TerTulis Di Lauh Mahfuz



‘Mak tak benarkan kakak nikah dgn dia’! Ibuku tetap dengan pendiriannya…’Tapi mak….’..’Mak takkan terima!’…Hatiku benar2 sedih..Ya Allah…kuatkan hatiku…apa kurangnya dia dimata ibuku…dia seorang lelaki yg soleh..baik..Tapi..apa yg ibuku tidak dapat menerima adalah…dia terlalu muda…dia muda 5 tahun dari aku..namun dia lebih matang dariku…Aku memberitahu keputusan ibuku padanya..Dia hilang kata2…’Kenapa awak diam..?”...”Saya tak tau nak cakap apa..,saya mmg tak rela awk nikah dgn lelaki lain…tapi..dalam masa yg sama…saya tak nak awak derhaka pada ibu awak…”,kata Hakim dgn nada yg sedih…Aku mula sebak..Kerana aku mencintainya kerananya imannya yg sgt utuh…Dia hebat…Aku yakin dia mampu menjadikan aku wanita syurga..Insyallah…Kini usiaku 24tahun dan dia 19 tahun…Ibu mula menyoal bila aku hendak mndirikan rumah tangga…Aku membisu..’Mak tanya nie..!,”…”Mmg kakak nak..nak sgt2…tapi mak kan tak memberi restu…”,aku berkata tanpa memandang ibuku..”Sape..? Hakim..?,”soal ibuku….Aku mengangguk laju…”Dah tak ada org lain ke..dia tu terlalu muda la kakak..mak tak dpt nk terima..”…Aku terus meluru ke bilik…Menangis sepuas hatiku…Aku tidak dpt menerima llki lain dalam hidupku…Selepas setahun…Ibuku mengalah…Dia sudi menerima Hakim…Aku sangat bersyukur pada Allah krna telah makbulkn doaku…Akhirnya…berlangsunglah majlis pernikahan kami….”Aku nikahkan engkau dgn anak perempuanku Aina Balqis dgn mas kawin sebanyak rm80 tunai….”…”Aku terima nikahnya dgn Aina Balqis dgn mas kawin rm80 tunai… Sah!..Sah!...Alhamdulillah…Akhirnya aku menjadi miliknya secara rasmi….




                                                    *******************

Sayang….!!! Dah dah…biar abg buat...,”sambil memimpinku duduk di meja makan dapur…Aku kini hamil anak sulung kami 9 bulan…Aku dilayan seperti permaisuri oleh suamiku…Semua kerja dia yg akan selesaikan…Basuh baju,jemur,kemas rumah, kdg2 memasak..Aku akn membantu menyediakan bahan2 dgn mengarahkan je…Aku telah dilarang bangun dari kerusi…Suamiku seorang yg sangat prihatin…Hatta jika seekor nyamuk mengggit aku..Dia akan cari sampai ke lubang cacing…Aku bahagia…Suamiku bekerja sebagai programmer di sebuah syarikat multimedia….Dia seorang yang sgt rajin…Sentiasa mendapat penghargaan dari syarikatnya…Suamiku sentiasa menaikkan nama syarikatnya…Cuma..Aku perlu banyak bersabar kerana…Kdg2 dia perlu siapkan kerja hingga lewat malam..kadang2 tu tak sempat dia nk balik rumah…Tetapi sekarang dia sentiasa pulang awal krn aku sudah sarat…Walaupun dgn kesibukan yg terlampau…Dia tidak pernah lupa dan alpa untuk tunaikan tanggungjwabnya sebagai hamba kpd Sang Pencipta…Sentiasa bersolat di awal waktu..Qiamullail tidak pernah ditinggalkannya..Dia tidak pernah lupa untuk meng’upgrade’ Baitul Muslim yang dibina bersamaku…Kami selalu berusrah berdua..Membaca ayat2 cinta Allah dan bertadabur..Alhamdulillah suamiku seorng hafiz quran…Dia juga tidak pernah lupa  membaca surah2 tertentu untuk buah hati kami yang akan menyinarkan Baitul Muslim kami tidak lama lagi..Itulah suamiku………Laptop miliknya adalah isteri keduanya…Sampai kdg2 aku berasa cemburu dgn laptopnya…Kami bersantai diruang tamu…Suamiku sibuk mengadap laptopnya untuk menyiapkan kerjanya dgn hanya beralaskan lantai ruang tamu kami...Aku berbaring disebelahnya…Kepala otakku ligat berfkir bagaimana hendak alihkan perhatian suamiku ini…Baby mula menendang2….Aku mendapat idea…Ini adalah kelemahan suamiku…’Abang..!!!..Baby..!!..Baby..!!,”aku menjerit kecil…Suamiku kaget…’Knp sayang??!!...Baby  nk keluar ke..???,”suamiku mula panik…”Tak la…baby tendang2 nie…jawapku perlahan…Suamiku terus menjauhkan laptop dan meletakkan kepalanya diperutku…Banyak yg ‘dibualkan’ dgn anaknya…Aku terhibur…Suamiku mendekatkan bibirnya ke telingaku…sambil berbisik…”Abang cintakan sayang kerana Allah…Sayang adalah anugerah yg terindah dari Allah…”…”Sayang bahagia menjadi isteri abang…??,”soal suamiku…”Allah menjadi saksi..terlalu bahagia..,”jawabku ringkas tp penuh bermakna..Aku berasa sebak…..mutiara2 halus mula keguguran…Aku memeluk erat suamiku…Ya Allah…..Terima kasih kerana telah memberikan dia kepadaku…Dia adalah cintaku setelah Allah dan Rasul…


                                                          ************************

“Mak menyesal pandang rendah kat dia dulu kakak…,”luah ibuku…Aku tersenyum…”Xplah mak…mak tak kenal dia masa tu..sekarang mak dah kenal dia..mak tak menyesal kan jadikan dia menantu???,”soalku…”Mak bersyukur dia jadi suami kakak..dia jaga dan didik kakak dan cucu2 mak dgn sempurna…”…Aku tersenyum sambil memandang suamiku yang sibuk melayan kerenah anak2 kami Ahmad Zubair dan Asiah Yusra…”Ya Allah…satukan kami semua disyurgaMu juga Ya Allah…,”doaku dalam hati….Semoga baitul muslim yg dibina ini..sentiasa dihujani rahmat dan keredhaan dariMu Ya Allah…Amin….

4 comments: