Click here for Myspace Layouts

Followers

Nov 20, 2011

..RehLaH BeRsAmA TeMaN2..(^________^)

Assalamualaikum sahabat2 semua...
dh lama beno nur x update blog nie...last update time Ramadhan yg lpas...
nur skrng sdg 'berjuang' 'berperang' dgn......hahaha...
SPM.....
doaknlah nur dan sahabat2 nur berjaya dgn cemerlang dgn keputusan yg gempak...
11A+..
semalam..19/11..nur dan teman2 g jln2 utk tnangkn minda...
happening sgt..hehe...mcm2 gelagat teman2 nur nie...
                                               Haaaa...tgok ap 2 smua....


dgr baik2 yaaaaaa.....haha...
Khairunnisak n Masyitah..









                                                                                    Masyitah,ana,Fida' dan Ain Sofiyyah..
   
  

Jul 31, 2011

Ramadhan Kembali Lagi..(^_^)

RAMADHAN KEMBALI LAGI... 

Bersyukur kita ke hadrat Ilahi yang mempertemukan kita dengan bulan Ramadhan yang mulia. Tetamu Allah yang cuma datang setahun sekali. Ramadhan kali ini sebenarnya berbeza dengan Ramadhan yang lalu kerana usia kita semakin bertambah. Sebab itulah kita sepatutnya lebih merasai kehangatan Ramadhan kali ini dengan menambahkan amalan dan kebaikan berbanding dari Ramadhan sebelumnya.Ambillah peluang Ramadhan yang tiba pada tahun ini, kerana besar kemungkinan kita tidak akan menemuinya pada tahun hadapan. 

"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampunkan segala dosa-dosanya yang terdahulu."( Riwayat al-Bukhari dan Muslim ) 

" Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata: " Melainkan puasa, kerana ianya untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku." Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan: kegembiraan berbuka puasa dan kegembiraan ketika menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah S.W.T" ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim ) 

Sedarkah kita menjalani ibadah puasa dapat melatih diri dan membentuk sifat-sifat terpuji. Antaranya: 

* sifat ikhlas 
Puasa merupakan ibadah yang paling hampir dengan makna keihklasan bagi seorang hamba. Ini kerana ibadat puasa merupakan rahsia antara hamba dan tuhannya. seorang yang berpuasa boleh berbuka tanpa diketahui oleh orang lain, tetapi kerana ketaqwaannya kepada Allah yang mengetahui zahir dan batinnya, dan kerana mengharapkan pahala dan redha Allah, ia tidak melakukannya. Itulah sebabnya ibadat ini lebih istimewa dari yang lain. sifat inilah yang paling berharga dalam kehidupan seorang muslim kerana amalan yang tidak disertai dengan keikhlasan tidak diterima oleh Allah dan tidak membuahkan hasil. 

* Kekentalan jiwa 
Puasa memaksa kita meninggalkan keinginan nafsu syahwat walaupun pada perkara yang telah dihalalkan kepada kita untuk melakukannya selain Ramadhan. Ini mendidik kita lebih tegas dan meninggalkan perkara yang sememangnya telah diharamkan oleh syariat di luar bulan Ramadhan. 

* Sabar 
Puasa melatih kita supaya dalam berhadapan dengan keinginan diri dan godaan luaran sepanjang Ramadhan. Sabar seperti ini amat perlu dalam berhadapan dengan segala kemungkinan dalam kehidupan. 

* Memelihara fizikal 
Puasa menyebabkan kita terpaksa memelihara perut, mata, telinga, lidah, tangan dan kaki dari perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa. 

* Prihatin dan belas kasihan 
Puasa melahirkan rasa prihatin dan belas kasihan kepada fakir miskin, lantaran itulah disyariatkan zakat fitrah pada bulan ini untuk menguatkan lagi perasaan tersebut. Perasaan ini adalah titik tolak kepada rasa tanggungjawab untuk melakukan pembaikan dalam masyarakat. * Membuka hijab antara diri dengan Allah 
Ibadat yang dilakukan dalam bulan Ramadhan berupaya membersihkan roh dan hati. Dengan itu terbukalah hijab antara hamba dengan tuhannya. 

* Mengenali erti kejayaan sebenar 
Puasa mengajar mukmin erti kejayaan sebenar. Bukanlah harta atau kedudukan menjadi kayu pengukur kepada kejayaan tetapi tercapainya matlamat yang telah digariskan oleh Allah adalah kejayaan yang hakiki. Orang yang berpuasa akan memperolehi dua kejayaan, pertama ketika berbuka dan kedua ketika menemui tuhannya. 

* Rasa belas dan lemah lembut 
Rasulullah s.a.w. mengajar umatnya, apabila seseorang mencaci atau memperli orang berpuasa, maka hendaklah ia berkata " Aku berpuasa!." Seorang mukmin yang hakiki amat berhajat kepada latihan seperti ini, kerana tidak mungkin dakwah dapat disebarkan dengan kekerasan. Bahkan ia memerlukan sikap berlapang dada dan kemampuan menahan diri dari perasaan marah. Permusuhan dan perbalahan tidak sedikitpun mendatangkan keuntungan kepada dakwah, bahkan merugikan masa dan tenaga. 

* Memperkukuhkan kesatuan ummah 
Orang Islam di seluruh pelosok dunia berpuasa dalam bulan Ramadhan yang sama. Masing-masing merasakan nikmat dan kebaikan bulan Ramadhan dan perasaan ini dikongsi bersama oleh seluruh umat islam tanpa mengira bangsa, keturunan, warna kulit, bahasa dan melampaui batas geografi. Merasai wujudnya kesatuan umat adalah perkara yang paling utama yang perlu ada dalam diri setiap mukmin. 

* Merapatkan hubungan dengan alam
 
Penentuan Ramadhan dan Syawal, membawa umat islam memerhati perjalanan bulan dan bintang. Demikian itu melahirkan rasa keagungan kepada Penciptanya. 

* Menjaga masa 
Puasa mengajar seorang muslim supaya teliti dengan masa dan jadual hidup. Ketika bulan Ramadhan, seorang muslim perlu teliti dalam menentukan waktu berbuka puasa dan bersahur kerana sedikit kesilapan akan membatalkan puasanya. Disiplin masa seperti ini amat perlu dalam kehidupan seorang mukmin agar setiap perancangan hidupnya berjaya dan tepat pada masa yang ditetapkan. 

* Kesihatan tubuh badan 
Pakar-pakar perubatan puasa boleh menyembuhkan pelbagai penyakit yang tidak boleh dipulihkan oleh sesetengan ubat-ubatan moden dan tradisi. Terutama penyakit berkaitan masalah perut.

Jul 8, 2011

Assalamualaikum wbt hai teman yg ku sayang...
Hayatilah Hadis ini:
Tidak akan masuk neraka barangsiapa yg menangis kerana takutkan Allah..

Di saat kegelapan
Ku mencari cahaya untuk menerangi diri
Di saat ku jatuh
Ku sedar KAU sentiasa bersamaku

 
Di saat ku alpa
KAU beri pengajaran supaya ku berubah
Di saat ku memerlukan
KAU sentiasa berada di sisi

 
Aku tahu diri ini cukup lemah untuk menempuhi
hidup ini tanpaMU..

Ya arhamarohimin..
Ya aqqromal aqqromin..
Ya ghoirroroziqin..
Ya ammar nal khaifin..
Ya wuli yal mukminin..
Ya mau firatin muknibien..

Ya Allah pandang lah kami..
berikanlah kami hidayahMU..
semoga kami sentiasa diberkati
dan diredhai olehMU..

Amin.. Amin.. Amin..  Ya Allah..

May 12, 2011

..Sekadar Renungan..

Renungkanlah WAHAI SAHABAT-SAHABATKU yang dirahmati ALLAH SWT. Mengapa lidah kelu disaat kematian? Tetapi kematian itu pasti menjelma.Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud:
"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya." Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang. Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan.

Banyak fadhilatnya.
Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak.

Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin..

" WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.;
Wahai Ali, bagi orang MUKMIN ada 3 tanda-tandanya:
1) Tidak terpaut hatinya pada harta benda dunia.
2) Tidak terpesona dengan pujuk rayu.
3) Benci terhadap perbualan dan perkataan sia-sia..

Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.

Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Wang RM 50 atau S$50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk memasukinya.

Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan 'surat berantai' melalui e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali berfikir 2 atau 3 kali. OLEH ITU JANGAN BIARKAN DIRI KITA INI MENJADI SEBAHAGIAN DARI KELUCUAN TERSEBUT, INSYA'ALLAH

...;;Renungan Dari Sebuah Cerita;;..

"Majlis akad nikah itu baru sahaja selesai. Saya dan beberapa orang sahabat masih menikmati minuman ringan yang disediakan oleh pihak tuan rumah. Tiba-tiba seorang lelaki tua yang memang saya kenali menarik tangan saya dan berrtanya, "Kenapa orang sekarang kahwin lambat sangat?" Saya lantas bertanya, "Tuk dulu kahwin cepat?"

"Umur 15 tahun, nenek kau dah dapat anak seorang..." Terbayang anak perempuan saya yang menuntut di tingkatan 5 sekarang.
Sukar nak membayangkan betapalah di usia itu dia sudah mempunyai anak.
"Bahagia Tuk?"
"Tak bahagia apa... anak Tuk 12 orang!"
Terhibur saya berbual dengannya, semuanya diukur dengan angka.
"Saya berkahwin pada umur 21 tahun. Waktu tu masih menuntut lagi, orang heboh saya tak sabar," adu saya tanpa dipinta. Sengaja mengundang reaksi.

"Tak sabar? Pelik, kalau zaman Tuk, tu kira terlajak dah tu!"
"Betulkah saya tak sabar, Tuk? " tanya saya semacam mengusik.
"Eh, taklah. Kalau nak buat baik, eloklah cepat. Selamat dari maksiat.
Kalau betul tak sabar, Tuk ni lagilah tak sabar... umur 17 tahun dah kahwin, heh, heh, heh..."
"Setuju tak Tuk kalau dikatakan soal kahwin ni bukan soal cepat lambat, tapi soal dah bersedia atau tidak?"

"Setuju. Tapi kena hurailah maksud persediaan tu..." tajam Tuk membalas.
"Kalau ikut pandangan Tuk, apa agak-agaknya persediaan tu?"
"Soal ni tak boleh agak-agak... Mesti tepat."

Terkedu saya dibuatnya. Tuk ni bukan sebarang orang.



"Maksud bersedia bukan sahaja dari segi umur... Asal akil baligh dah boleh kahwin. Bukan sahaja diukur oleh badan yang sihat, pendapatan yang

cukup, tapi yang penting kematangan diri... Ertinya, seseorang yang nak kahwin mesti dah mula dapat berfikir dengan baik, dah boleh sedikit

sebanyak kawal perasaan, dan jiwa tu sikit-sikit dah agak tenang."

Saya menung panjang. Tertikam di sudut hati petanyaan, sudahkah saya

matang sewaktu mula berkahwin dahulu?



"Jangan menung... Tuk cuma kata, dah sedikit sebanyak matang. Tak payah tunggu matang betul... nanti tak kahwin pula!" usik Tuk seperti dapat membaca fikiran saya. Walau tanpa ijazah, Tuk sebenarnya sedang menjelaskan asas kebahagiaan rumah tangga yang kadang kala tidak dapat ditimba di mana-mana menara gading.

"Macam mana nak matang?" tanya saya perlahan. Malu rasanya untuk diajukan soalan sedemikian di usia 40-an ini. Terasa terlambat!

"Tentulah dengan ilmu. Dulu Tuk dan kawan-kawan... umur sebelas tahun dah khatam Quran. Dah selesai belajar ilmu fardu ain. Rukun, sah, batal dan lain-lain ilmu asas dah OK. Bila sudah baligh buka kitab Muhimmah, baik lelaki, baik perempuan. Dah diterangkan tanggung jawab suami, isteri dan asas-asas kerukunan rumah tangga."



"Itu sahaja? Ilmu lain?" soal saya pendek.
"Eh, perlu. Mesti ada ilmu untuk cari rezeki. Yang otak baik, jadilah guru, pegawai kerajaan... ikut keadaan zaman tulah. Tuk ni tak nasib baik... kerja kampung sahaja, guna tulang empat kerat, buka tanah.
Itulah dusun yang Tuk kutip hasilnya sampai sekarang ni..."
"Tapi sekarang Tuk dah senang. Dengarnya dah dua kali naik haji."
"Tak senang. Tapi mudah-mudahan... tenang. Tulah doa Tuk, biar hidup kita tenang."



"Agaknya sebab kurang matang nilah orang sekarang kahwin lambat?" cuit saya, kembali ke tajuk asal.

"Ni agak Tuklah. Budak sekarang tak macam dulu. Mereka ni macam lambat matang. Kalau dulu umur 13 dah boleh pikul tugas. Dah berdikari, dah boleh harap jaga emak bapak. Setakat jadi imam dan baca berzanji tu lancar... tapi sekarang lain, umur dah 23 tahun pun masih bergantung kepada emak bapak. Nak jadi imam? Jauh sekali."

Terbayang kekesalan di wajahnya. Dia menyambung, "Sekali tu Tuk tengok betul-betul dengan mata kepala ni macam mana seorang bakal pengantin tersekat-sekat mengucap kalimah syahadah depan tuk kadhi. Bila tanya rukun sembahyang, geleng kepala. Yang dihafalnya rukun nikah saja..."



"Kalau macam tu macam mana?"
"Baik tak usah kahwin. Macam mana dia nak pimpin isteri dan anak-anaknya nanti? Tu baru ilmu yang paling asas, belum lagi ilmu... apa orang kata... ... parenting skill."

"Tuk pun tahu parenting skill?"
"Sekarang ni macam-macam sumber ilmu ada. Di radio, tv, ceramah, buku-buku... ah, macam-macam."
"Tapi Tuk, kalau tak kahwin pun susah juga... Nanti terjebak dengan maksiat," kilas saya.
"Tulah, ajaran Islam ni macam mata rantai. Lepas satu disambung satu.

Bermula dengan yang paling utama, diikuti yang kedua, ketiga dan seterusnya... Ilmu tauhid, fekah dan akhlak perlu diasak di awal usia.

Diiring ilmu akademik. Jadi, bila dah nak kahwin nanti, ilmu tu semua dah ada. Persediaan agama ada, persediaan material ada."



"Macam mana kalau ada yang lambat-lambatkan kahwin kerana katanya belum bersedia, dari segi material dan agama?"

"Apapun biarlah berpada-pada. Kalau nak diikutkan ilmu agama... sampai mati pun tak akan habis dituntut. Cukuplah sekadar keperluan dulu dan tambah lagi selepas kahwin. Begitu juga soal material, soal kerja, profesion... Ni pun tak akan habis-habis. Ukurlah ikut keperluan dan kemampuan diri. Jangan sampai terlanjut usia sudahlah. Jangan nanti ilmu ada, matang ada, duit ada, calon pulak tak ada..."

"Tuk lihat macam mana keadaan anak muda masa kini?" terluncur soalan yang berbau akademik tanpa saya sedari.



"Akibat tak ikut tertib dalam menghayati ajaran Islam, keadaan jadi agak lintang-pukang sekarang. Yang berkat jadi mudarat. Tak dikahwinkan, membuat maksiat. Bila dikahwinkan, tak bertanggungjawab."

"Antara dua keadaan ni... yang mana patut kita pilih?"
"Perlukah kita buat pilihan? Pada Tuk... pilihlah keadaan yang tidak memaksa kita membuat pilihan!"
Saya terdiam. Kagum. Kata-kata tersirat itu boleh mengundang seribu wacana para sarjana!

May 1, 2011

...Wanita Berpurdah...

apalah yang hebat sangat dengan pandangan buruk orang lain terhadap golongan yang menutup aurat dengan sempurna ni....jahat sangat ke orang yang cuba berpakaian menutup aurat dengan sempurna, yang cuba memelihara kehormatan dan maruah diri, yang cuba meraih redha Ilahi dengan berpakaian begini...adakah ini salah dan keji dimata masyarakat?? Walaupun begitu mungkin ada segelintir yang menyalahgunakan pakaian purdah ni untuk tujuan lain....tapi adakah sebab yang segelintir itu menyebabkan pakaian purdah tu terus diharamkan....terus dipandang hina??

Bagaimana pula dengan segolongan yang tanpa segan silu menayangkan 'tubuh murahan' mereka pada mata masyarakat dianggap tidak apa-apa... yang hanya mahu mendapat perhatian mata-mata para lelaki fasik, yang mahu tampak seksi, moden, ikut aliran fesyen masakini yang terang-terangan menyalahi syariat islam. Bagaimana jika orang yang begini melakukan perbuatan seperti mencuri, merompak dsb adakah kita akan menyalahkan pakaian yang mereka pakai juga sepertimana kita menyalahkan orang yang memakai purdah. Tentu sekali tidak bukan? Buat apa nak salahkan pakaian yang dia pakai....orang yang xde akal je yang kate pakaian itu salah dan patut dipenjarakan.. ade ke patut benda tak bernyawa disalahkan.... begitu juga la dengan purdah, apalah salahnya muslimah berpurdah di mata masyarakat. Salahkah mereka cuba mengurangkan fitnah zahir dan batin dikalangan kaum adam??

Seindah indah perhiasan adalah wanita solehah, dan seburuk-buruk kejahatan adalah wanita yang fasik. Cubalah kita renungkan betapa besarnya peranan wanita dalam masyarakat, negara dan agama. Kalau tidak takkanlah Nabi Muhammad saw menyebut an-nisa' (wanita-wanita) sebanyak 3x sebelum baginda wafat... kerana wanita itulah sebesar-besar fitnah yang ada di muka bumi ini.

Qawl yang paling muktamat dalam mazhab Shafie' menyatakan bahawa seluruh badan perempuan yang merdeka adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi. Pendapat ini disokong oleh hadis-hadis yang menyatakan bahawa perempuan itu aurat/ perempuan itu aurat yang mesti ditutup/ dan orang-orang perempuan itu aurat dan disokong oleh ahli-ahli tafsir al-Quran yang meriwayatkan bahawa wanita-wanita islam pada zaman Rasulallah saw dahulu menutup seluruh badan mereka ketika keluar rumah, setelah turunya ayat-ayat hijab.

Muka ialah sebesar-besar tempat fitnah, sedangkan pandangan ialah 'rasul Syahwat' (penyampai kpd syahwat), pembawa kepada zina dan kefasikan, panah iblis yang mengandungi racun bagi hati. (al-Jiziriyy, kitabu al-Fiqhi 'ala madhahibial-arba'ah; juz 1, al-Qahirah ; juz 7, al-Banjariyy, sabilu al-Muhtadin ; Juz 1 )

Indah dan mendalam sungguh kata-kata di atas... kalau direnungkan kata-kata itu maka wajiblah wanita itu berpurdah. Masakan tidak...wajah wanita itulah tempat sasaran sebesar-besar fitnah kerana Allah swt itu sendiri menciptakan kaum hawa itu mempunyai wajah yang cantik menawan yang mampu mengganggu gugat keimanan kaum adam. Kalau tidak, takkan le ada lelaki yang angau bila melihat wajah wanita yang cantik jelita bak bidadari yang turun dari syurga. Bila mata terpandang maka terunlah ke hati dimana kerana waita itu, jiwa sang teruna menjadi kacau bilau teringatkan sang bidadari yang cantik bak permata hinggalah datangnya syaitan merasuk diri memujuk hati supaya datang mendekati, bila sudah berkenal-kenalan maka datanglah cinta, sayang dan rindu. Bila diri tak tertahan menanggung rindu maka datanglah syaitan memberi 'petunjuk sesat' hinggalah diri terperangkap dalam duri perzinaan... Akhirnya lahirlah zuriat yang tidak diingini dan wujudlah juga pembuangan bayi dimerata-rata tempat.Begitulah betapa bahayanya wanita itu....kerana itulah wanita itu menjadi salah satu dari pelaburan terbesar bagi iblis, syaitan laknatullah.

Begitulah kancah kehidupan manusia. Mereka sedaya upaya cuba membanteras kegiatan jenayah, pelbagai undang ditubuhkan, pelbagai hukuman dijatuhkan mengikut akal fikiran manusia yang 'ciput' ni... Sedangkan undang-undang dan hukum Allah yang sudah sedia ada, terpampang depan mata, penyelesai segala masalah manusia diketepikan....Allah datangkan masalah dan penyelesai masalah sekaligus.... contohnya zina, Allah berfirman;

"Dan janganlah kamu mendekati zina, (zina) itu sungguh suatu perbuatan keji, dan suatu perbuatan buruk. (surah al-isra' ; 32).

Allah swt perintahkan supaya jangan mendekati zina.. Jadi Allah datangkan langkah pencegahan awal dalam menangani isu zina dan pembuangan anak.

Memakai purdah juga adalah salah satu jalan untuk menghindari diri dari zina. Mengapa? Kerana wanita yang berpurdah itu menutup jalan fitnah itu yakni dengan menutup wajah mereka dari pandangan lelaki-lelaki ajnabi. Jadi kaum adam ini tidak berpeluang lagi untuk berasa 'angau' pabila melihat muslimah yang bertutup litup ini. Jikalau ada muslimah-muslimah diluar sana yang tergerak hati ingin berpurdah, alhamdulillah ana doakan antunna semua ikhlaskanlah hati memakainya kerana Allah. Bukan kerana nampak cantik, anggun bila berpurdah ni... Bagi yang sudah berpurdah pula ana harapkan istiqamahlah dan ikhlaskan hati kerana Allah demi redhaNya.... tetapi harus diingat juga disamping kita memakai purdah dan menutup aurat dengan sempurna kita wajib....wajib dan WAJIB menjaga pandangan mata kita kerana....Allah swt berfirman....

" Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya).......(surah an-nur :31)

Jadi disamping kita menjaga aurat kita, kita juga hendaklah menjaga pandangan mata kita....janganlah mata tu asyik melilau tengok lelaki.....buruk bebeno ropernye kate org perak...
Dimana letaknya sifat malu seorang perempuan jika dia tidak menundukkan pandangannya??

Semoga apa yang ana sampaikan dapat di amalkan dan disampaikan InsyaAllah, ana mohon maaf jika ada yang terasa atau terkasar bahasa, apa yang ana sampaikan adalah dari hati ana sendiri yang inginkan masyarakat kita ini berubah kepada jiwa yang menghayati islam itu sendiri bukan hanya nama sahaja islam tetapi tidak mahu mencunkil hikmah agama yang benar dari Allah ini.. Kepada muslimah sekalian, antunna semua adalah punca dan pembawa impak yang besar dalam masalah sosial yang melanda dunia ini...janganlah kita tunggu orang lain yang buat dulu kita kemudian hari pun boleh...itu salah....kerana kita sendiri yang mesti memulakannya dulu....KALAU BUKAN KITA SIAPA LAGI?? KALAU BUKAN SEKARANG BILA LAGI??? Wallahu'alam..

Apr 14, 2011

Bersederhana itu Kekayaan Yang Nyata

~jika perlu marah,marahlah tetapi usah terlupa dengan perkataan sabar
-jika perlu menangis, menangislah tapi usah terlupa dengan perkataan tenang
-jika perlu patuh, patuhlah tetapi jangan sampai hilang kemerdekaan
-jika mahu miskin,miskinlah tetapi jangan terlalu miskin, nanti mudah menjadi kufur
-jika mahu kaya, kayalah tetapi jangan terlalu kaya sampai terlupa perkataan sedekah
-jika mahi menjadi warak, lakukanlah ibadah sebanyak2nya tetapi jangan terlupa keperluan dunia
-kalau mahu sebuah kereta mewah, belilah selagi mampu tetapi jangan terlupa menepati
keperluan semasa
-kalau mahu beli sebuah rumah,belilah asalkan jangan tak tahu perkataan puas.
-kalau mahu menimbun harta, bekerja keraslah asalkan jangan sampai terlupa beribadah
-kalau mahu berhibur, berhiburlah asal tak sakan & menyalahi syariat
-kalau mahu memperkatakan orang, berkatalah asalkan jangan sampai mengumpat
-kalau mahu cemburu dengan kejayaan orang, cemburulah asalkan anda pun berusaha kuat
sepertinya

Maka, hidup bersederhana akan memastikan anda tak akan miskin selama-lamanya. Bersederhanalah dalam segala hal adalah titik kejayaan dalam semua perkara.

Mar 12, 2011

Andai kata Rasulullah Menjadi Tetamu Kita..

cuba letakkan diri kita dlm situasi ini....T_T..

Bayangkan apabila Rasulullah dengan keizinan Allah tiba-tiba muncul mengetuk pintu rumah kita. Beliau datang dengan tersenyum dan mukanya yang bersih berada dihadapan pintu rumah kita, Apa yang akan kita lakukan? kita pasti akan sangat berbahagia, memeluk beliau seeratnya dan lantas mempersilahkan beliau masuk ke ruang tamu kita. Kemudian tentunya kita akan meminta sangat agar Rasulullah sudi tinggal beberapa hari di rumah kita.

Beliau tentu tersenyum........



Tapi barangkali kita meminta pula Rasulullah menunggu seketika di depan pintu kerana kita teringat VCD atau Vedio game yang ada di ruang tengah dan kita tergesa-gesa memindahkan dahulu video tersebut ke dalam.



Beliau tentu tetap tersenyum........



Atau barangkali kita teringat akan lukisan wanita setengah telanjang atau gambar-gambar artis pujaan yang kita pasang di ruang tamu kita, sehingga kita terpaksa juga memindahkannya ke belakang secara tergesa-gesa.

Barangkali kita akan memindahkan bingkai lafaz Allah dan Muhammad yang ada di ruang samping dan kita meletakkannya di ruang tamu.



Beliau tentu tersenyum.......



Bagaimana pula apabila Rasulullah bersedia tinggal di rumah kita? Barangkali kita teringat bahawa kita lebih hafal lagu-lagu barat daripada menghafal Selawat kepada Rasulullah SAW.

Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak mengetahui sedikitpun sejarah Rasulullah SAW kerana kita lupa dan lalai mempelajarinya.



Beliau tentu tersenyum........



Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak mengetahui satupun nama keluarga Rasulullah dan sahabatnya tetapi hafal pula nama-nama artis, penyanyi barat dan AF (akedemik fanta***).

Barangkali kita terpaksa membersihkan satu bilik penyimpan barang menjadi ruang solat. Atau barangkali kita teringat bahawa ibu, kakak, atau adik perempuan kita di rumah tidak mempunyai pakaian yang sesuai untuk menutup aurat ketika berhadapan dengan Rasulullah.



Beliau tentu tersenyum........



Belum lagi koleksi buku-buku kita. Belum lagi koleksi keset kita. Belum lagi koleksi karaoke. Kemana kita harus memyembunyikan semua koleksi tersebut demi menghormati junjungan kita?

Barangkali kita menjadi malu diketahui junjungan kita bahawa kita tidak pernah ke masjid meskipun azan berkumandang.



Beliau tentu tetap tersenyum........



Barangkali kita menjadi malu kerana pada waktu Maghrib, keluarga kita malah sibuk di depan TV.

Barangkali kita menjadi malu kerana kita menghabiskan hampir seluruh waktu kita untuk mencari kesenangan duniawi.

Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita tidak pernah menunaikan solat berjemaah.

Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita sangat jarang membaca Al-Qur'an. Malah, ada juga yang tidak pernah membacanya.

Barangkali kita menjadi malu bahawa kita tidak mengenal tetangga-tetangga kita.



Beliau tentu tersenyum.......



Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah menanyakan kepada kita siapa nama tukang sapu sampah yang setiap hari berjalan di depan rumah kita.

Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah bertanya tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di kampung kita.



Betapa senyum beliau masih ada di situ........



Bayangkan apabila Rasulullah tiba-tiba muncul di depan rumah kita. Apa yang akan kita lakukan? Masihkah kita memeluk junjungan kita dan mempersilahkan beliau masuk dan menginap di rumah kita?



Ataukah akhirnya dengan berat hati, kita akan menolak beliau berkunjung ke rumah kerana hal itu akan sangat membuat kita penat dan malu.



Maafkan kami ya Rasulullah.........

Malunya kami kepada mu...





Tapi.....

Masihkah beliau tersenyum?



Senyum pilu, senyum sedih atau senyum getir........?



Ya Allah! betapa memalukan kehidupan kita saat ini di mata Rasulullah........



Maafkan kami ya Rasulullah.. diri mu terlalu mencintai ummat mu,

Sedangkan kami ummat mu?? Mungkin melupakan mu...

Maafkan kami ya Rasulullah...!







Cinta seorang ummat kepada Rasulnya, harus tercermin dalam setiap perilakunya. Tidak memilih tempat, waktu dan keadaan. Kerana Rasulullah, akan selalu mencintai ummatnya, tak kenal lelah. Masihkah kita mencintainya sehingga hari ini?



perkongsian dari Fiqa Al-farafishah...syukran alaiki..

Feb 14, 2011

Assalamualaikum,,sekadar perkongsian....


Jadikanlah Ghadhdul Bashar(menundukkan pndngn) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih..

Oleskan "LIPSTIK kejujuran" pada bibir anda,nescaya akan semakin manis.


Gunakanlah " PEMERAH pipi" anda dengan kosmetik yang diperbuat rasa malu yang dibuat di SALON iman..

Pakailah "SABUN Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan..


Rawatlah Rambut anda dengan "SELENDANG Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang membahayakan..


Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan CINCIN UKHUWAH...

Sebaik-baik kalung anda adalah kalung "KESUCIAN"..

BEDAKilah wajah anda dengan wudhu' nescaya akan bercahaya di akhirat...




Malu itu sbahagian drp iman.Malu melakukan maksiat adlh terpuji.Perempuan malu kpd lelaki tanda bermaruah diri.Malu berbuat kebaikan adlh dikeji.Malu di kala ramai tapi 'ligat' bila bersendirian menunjukkan lemahnya iman.Malu itu sunna para anbiya'....

wallahua'lam..

by..Mujahidah Dinullah

Jan 28, 2011

KIisah Yahudi dan Teksi

  Assalamualaikum..

ada suatu kisah... disuatu hotel di eropah...
ada seorang yahudi keluar dari sebuah hotel...
dia ingin mencari teksi utk pergi kesuatu tempat...
saat itu.. keadaan cuaca sgt teruk.. hujan dan salji turun silih berganti...
lalu berkatalah yahudi itu pada pekerja di hotel itu..
"tolong panggilkan saya sebuah teksi"..
lalu.. dtglah teksi yg diminta tp yahudi itu berkata...
"jangan, jangan yg itu saya tidak mahu...biarkan ia lalu.."
kemudian dtg teksi yg kedua... yahudi itu berkata lagi...
"jangan, jangan yg itu saya tidak mahu...biarkan ia lalu.."
..kemudian teksi yg ke3, ke4 hinggalah ke9... yahudi itu masih tidak mahu naik....
sehinggalah.. dtg teksi yg ke10 barulah yahudi ini mahu naik...

kerana kebingungan pekerja tadi bertanya...
"kenapa teksi yg ke10 ini tuan naik sedangkan yg 9 teksi td dibiarkan berlalu pergi???"
yahudi itu menjawab dgn mantap..
"SAYA TIDAK TAHU SIAPA PEMILIK 9 TEKSI YG TADI.. TAPI SY PASTI TEKSI YG KE10 INI ADALAH ORG YAHUDI..."

.... tersentak diriku mendengar kisah ini...
kini barulah aku fhm betapa orang yahudi sgt memerhatikan kemana duit poket mereka pergi,
dia harus yakin bahawa wangnya akan kembali kepada yahudi semula..
ternyata sudah lama mereka memboikot product Muslim..

BAGAIMANA dengan kita..??
baru hendak memboikot yahudi sudah berdebat sesama sendiri.. :(

Allah telah menerangkan dalam ayat berikut...
"Wahai manusia, makanlah apa2 yg ada dibumi yg halal dan baik...
baik dari segi kesihatan, ekonomi, dan mahupun dari segi politik..
Janganlah kalian mengikuti langkah2 syaitan..
Sesungguhnya syaitan itu musuh yg nyata bagi kamu.."

ayat ini untuk seluruh manusia..
untuk memboikot yahudi, serta kuncu-kuncunya...
AYUH KITA BOIKOT PRODUCT2 MEREKA... DIMAKAN SAJA JGN APA LAGI DIBELI..


bagaimana jika seluruh muslim tidak membeli product2 mereka..
berapa byk kebaikan ekonomi dpt kita rasa..?
berapa ramai nyawa saudara kita dapat kita selamatkan..?


BERMULA HARI INI...
BERMULALAH DGN DIRI SENDIRI...

"JANGAN PERNAH SERAHKAN HAL UMAT ISLAM KEPADA MEREKA YG TIDAK PEDULI DGN ISLAM"
"SESUNGGUHNYA PERTOLONGAN ALLAH SWT ITU SUDAH DEKAT.."
"..DAN ALLAH BERSAMA ORANG-ORANG YG SABAR..."

sekian...
by:Muhammad Hafiz Mujahid
Kasih Sayang Allah Kepada HambaNya



Seandainya manusia ingin menghitung nikmat-nikmat pemberian Allah swt, maka mereka tidak akan mampu menghitungnya. Sekalipun air laut dijadikan tinta, seluruh ranting kayu dijadikan pena dan dedaun pokok yang ada di muka bumi ini dijadikan kertasnya, maka ia tidak akan pernah selesai. Betapa besar dan banyak nikmat yang Allah swt kurniakan disekeliling kita.

Tetapi kita sering lupa dan lalai untuk bersyukur kepada yang Maha Memberi. Malah kita membalas dengan menggunakan nikmat-nikmat itu untuk melakukan maksiat kepadaNya.

Ketika kita melangkah kaki keluar, menghayunkan tangan, menghirup udara yang segar dan menikmati cahaya matahari yang terang dan bersinar, pernahkah kita terfikir dari mana datangnya semua nikmat-nikmat ini?

Sekiranya Allah swt mengarahkan semua kemudahan dan nikmat yang diberiNya kepada kita harus di bayar menggunakan wang, berapa banyak yang harus kita keluarkan untuk membayar semua itu?

Tepuk dada tanya iman.



Kita sering lupa dan melupakan apa yang kita miliki. Sebaliknya selalu memikirkan bagaimana untuk mendapatkan apa yang kita belum miliki. Mungkin kita harus bertanya soalan ini kepada diri sendiri:

"Mahukah aku kalau ada orang mahu membeli sepasang mataku dengan jutaan ringgit?".

"Mahukah aku tukarkan kedua-dua belah tangan ku ini dengan emas yang bertan-tan?"

Dan bahagian-bahagian tubuh kita yang lain. Hati, buah pinggang, jantung, dan lain-lain?

Siapakah yang mahu menukar hidupnya dengan seluruh harta benda duniawi?

Ingatlah, hidup ini sendiri adalah nikmat dari Allah swt.

Firman Allah yang bermaksud; "Maka nikmat Allah yang mana lagi yang kamu dustakan?"

InsyaAllah, semoga kita sama-sama dapat renungkan. Mari kita terus bersyukur dengan nikmat  kurniaan Allah dan terus sabar mengahadapi ujianNya.

Jan 20, 2011

..Apa Itu TaQwa..


Kalimah 'Taqwa' asal maknanya adalah mengambil tindakan penjagaan dan memelihara dari sesuatu yang mengganggu dan memudaratkan.
Menurut Syara', 'Taqwa' bererti : "Menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah Ta'ala dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat".[2]
Rasulullah s.a.w. pernah menjelaskan hakikat taqwa dengan sabda baginda yang bermaksud :
"Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintah-Nya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupainya, bersyukur kepada-Nya dan tidak mengkufuri nikmat-Nya". ( Riwayat Imam Bukhari dari Abdullah bin Abbas rha. )
Saidina Umar r.a. pernah bertanya kepada seorang sahabat yang lain bernama Ubai bin Ka'ab r.a. makna taqwa. Lalu Ubai bertanya kepada Umar : "Adakah engkau pernah melalui satu jalan yang berduri? Jawab Umar: "Ya". Tanya Ubai lagi: "Apakah yang kamu lakukan untuk melalui jalan tersebut?".
Jawab Umar : "Aku melangkah dengan waspada dan berhati-hati". Balas Ubai : "Itulah yang dikatakan taqwa".
Menurut Ibnu Abbas r.a. : "Al-Muttaqin (yakni orang-orang bertaqwa) ialah orang-orang beriman yang memelihara diri mereka dari mensyirikkan Allah dan beramal menta'atiNya".
Menurut Hasan al-Basri : "Orang-orang bertaqwa ialah orang-orang yang memelihara diri dari melakukan perkara yang diharamkan Allah dan mengerjakan apa yang difardhukan Allah ke atas mereka".
Berkata Abu Yazid al-Bustami : "Orang bertaqwa ialah seorang yang apabila bercakap, ia bercakap kerana Allah dan apabila ia beramal, ia beramal kerana Allah".
Martabat Taqwa
Menurut Al-'Allamah Mustafa al-Khairi al-Manshuri, taqwa ini mempunyai tiga martabat;
Martabat pertama : Membebaskan diri dari kekufuran
Inilah yang diisyaratkan oleh Allah dengan "Kalimat at-Taqwa" dalam firmanNya :
"...lalu Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mu'min dan Allah mewajibkan kepada mereka kalimat taqwa ...". (Surah Al-Fath. Ayat : 26)
Maksud kalimah at-Taqwa dalam ayat di atas ialah kalimah : "لا إله إلا الله محمد رسول الله" atau dua kalimah syahadah. Kalimah ini merupakan kalimah iman yang menjadi asas atau punca kepada taqwa.
Martabat kedua : Menjauhkan diri dari segala perkara yang membawa kepada dosa.
Martabat ketiga : Membersihkan batin (hati) dari segala yang menyibukkan atau melalaikan diri dari Allah swt.
Martabat yang ketiga inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah;
"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati melainkan kamu menyerah diri ( kepada Allah swt )." (Surah Ali Imran. Ayat : 102)
Muslim yang Berjuang dan Bertaqwa
Merentasi era peradaban modern yang menyaksikan keruntuhan akhlak , moral dan aqidah ummah kini di paras bahaya , memerlukan kuasa taqwa yang tinggi untuk kembali membina struktur asas ummat Islam yang kian runtuh .
Taqwa adalah formula tepat untuk memproses penawar bagi memulihkan kecederaan iman yang sangat parah dewasa kini, khasnya dikalangan mereka yang mengaku muslim .
Kecederaan teruk di bahagian iman inilah yang meletakkan ummat Islam turut terjebak dalam kancah perlecehan akhlak, moral dan aqidah.
Saksikanlah, bagaimana dunia kini amnya dan negara kita khasnya dilanda kehancuran peradaban Insaniyyah, sehingga hilang peri kemanusiaan sebaliknya peri kebinatangan menguasai minda sebahagian besar ummat manusia.
Menyedari realiti dunia dan ummah hari ini, marilah kita mengambil kesempatan daripada ibadah puasa yang dijalani sebulan di bulan Ramadhan untuk membina syakhsiyyah muslim yang berjuang dan bertaqwa dengan mendidik jiwa, minda dan seluruh pancaindera agar tunduk dan patuh kepada Allah swt. serta siap untuk menjunjung tinggi segala tanggungjawab mempertahan dan memperjuangkan Islam di persada alam ini .
Kitalah selayaknya memikul tanggungjawab sebagai pejuang untuk menyelamatkan diri , dunia dan ummah dari bahana syahwah yang menyimpang jauh dari Manhaj Ilahi .
Pejuang yang dilengkapi sifat taqwa yang mantap sebagai alat keselamatan dan asas kekuatan diri demi memenangi pertembungan antara iman dan kufur , hak dan bhatil serta islam dan jahiliyyah.