Click here for Myspace Layouts

Followers

Dec 20, 2010

Umar Al-Khattab Benci Pembaziran

Tlah brlaku thun kesusahan dn klaparan yg amt sgt d Semenanjung Arab pd zman Amirul Mukminin Umar bin Al-Khattab.Dkenali dgn 'Am al-Ramadh krana seakan bgaikan wrna ramad atau abu disebabkn kekurangan hjn,wrna tnah dn wrna klit mnusia yg brtkar d'sbbkn k'kringan.Ini brlaku pd antra thn 17H dn 18H slama smbilan bln.
      Amirul Mukminin tlh brhmpas pulas mnguruskan hrta ngara ktika itu bg mngatasi kesusahan rakyat.Di smping kcermelangan pngurusan,yg ingin d'sbutkan d sni kcermelangan pndirian dn sikap.Ibn Jarir al-Tabari meriwayatkan bhawa Umar Al-Khattab tdk m'mkan pd thn brkenaan lmak haiwan,susu dn dging shingga org rmai dpt m'mkannya.
      Barangan mkanan brkurangan d psar.Pd suatu hri pd thn pkerjanya dpt m'mbeli utknya lmak dn susu,nmun dgn hrga yg agk tnggi.Umar enggan mkn bahkan brkta,"Engkau tlah mnyebabkan lmak dn susu mnjd mhal.Sedekahkan kdua-duanya.Aku bnci pmbaziran.Bgaimana aku dpt m'mahami keadaan rkyat jika tdk mngenaiku apa yg mngenai mreka?"
(Al-Tabari,2/358,Beirut:Dar al-Fikr)
      Juga driwayatkan bhawa suatu hri pd thun brkenaan d'smbelih unta lalu d'msak dn d'bhagikan kpd org rmai.Lalu dicedok msakan itu utk d'hidangkan jga bt Umar.Tiba-tba yd d'cedok itu bhagian blakang unta dn htinya.Lalu Umar brtnya,"Dari mna d'peroleh ini?"


      "Daripada unta yg kta sembelih hri ini."


     Kata Umar,"Oh,alangkah bruknya aku ini sbagai pemimpin,jika aku memakan bahagian yg baik lalu aku berikan rakyat mkan yg sisa."(Ibn Sa'd,al-Tabaqat al-Kubra,3/312,Beirut:Dar Sadir)

No comments:

Post a Comment